Spaghetti in de Serengeti

2 augustus 2019 - Serengeti National Park, Tanzania

E5754E8A-2365-4599-B57B-864EC2C496513BB4B7D6-D1F3-477C-9C8F-E847209F5AD584DAABBF-6496-48C4-9664-4D6DFE6582EF4A789E84-B25C-4D24-BFE8-BA9B4FD47CE269825925-90FA-4A09-850D-E12F71476677349259D1-9755-4512-9B2A-C49897F3181B

We zijn op weg! Op naar de Serengeti. Toen ik met Jade in Loliondo was, hebben we een inzamelingsactie gedaan voor de slaapzalen bij Bright English Medium School. Lang verhaal kort, veel mensen hadden geen creditcard en heb ik namens hen geld gestort met mijn creditcard. Dit werd kennelijk als verdacht gezien en dus werd het geld steeds aan mij retour gestuurd. Omdat we langs Wasso rijden, dit ligt op 10 minuten afstand van Loliondo, stoppen we daar en bellen we Juliana. Zij komt, stralend als altijd op me af lopen. ‘Mama Tom!’. Ik geef haar het geld in dollars aangevuld met Tanzaniaanse schilling. Daarna lopen we samen naar het kleine supermarktje waar we Amarula kopen en Pringles en omdat zij erbij is, krijgen we de goede in plaats van Mzungu prijs.

Dan rijden we door. Het is werkelijk niet te doen die wegen hier want het is alleen maar zand en keien. We schudden alle kanten op en zelfs Ingo heeft er de balen van. En bij hem kan het lang aan! Baba vraagt of ik nog gebruik wil maken van ‘the bush toilet’, klinkt een stuk beter dan vragen of hij een goeie struik moet zoeken waar mijn achterwerk en ik achter passen!

Onderweg kopen we stukken zout bij de Maasai bij Lake Natron en even verder een enorme zak houtskool. Als er aan de kant een meisje staat met een kip in haar handen, hoop ik niet dat die ook mee gaat. Gelukkig niet!

Ik had een enorme entree verwacht bij de Serengeti maar er is een slagboom en een toiletgebouw wat je op meters afstand ruikt! En, beetje naïef, dacht hè hè we zijn er. Hier moesten we zeker nog 2 uur lang door voor we bij de private campsite zijn. Het is ondertussen 18.00 uur en het wordt zo donker! Dus helpen Ingo en ik mee met uitladen en opbouwen. Peter graaft een kuil wat niet echt makkelijk gaat. Ik verwachtte dat dit zou zijn om te koken maar later blijkt het gat te zijn voor het toilet! Ik dacht nog ik ga zo wel even in de bosjes maar toen liep er een hyena langs!

We zijn best een tijd bezig om alles op te zetten. Dit komt omdat er een toilettent en een douchetent wordt neergezet.

Ondertussen is Peter alweer aan het koken. We eten spaghetti in de Serengeti! En altijd een soepje vooraf en een stuk cake met koffie toe. En wij trakteren onszelf op een glaasje Amarula wat heerlijk is in deze frisse avond.

Ik was al verbaasd dat de maan hier anders staat, of eigenlijk ligt maar de sterrenhemel is wederom adembenemend mooi! We staan wat rillerig bij het kampvuur omhoog te turen, wat is dit een ervaring!

Hierna gauw met de zaklamp de wc tent in en dan kruip in dicht tegen Ingo aan. Ben benieuwd of ik kan slapen!